Image Alt

Blog

Reklamacja za uszkodzony bagaż — praktyczny przewodnik dla podróżnych

Podróżowanie może być pełne niespodzianek. Uszkodzony bagaż rejestrowany, opóźniony bagaż lub zagubiony to sytuacje, które nie są komfortowe. W przypadku, gdy dojdzie do uszkodzenia bagażu lub – co gorsza – jego zgubienia, warto wiedzieć, co zrobić. Pierwszym krokiem jest udanie się do biura reklamacji bagażowych i złożenie reklamacji. A co warto zrobić później, by skutecznie odzyskać swoją zgubę?

W jakim zakresie linia lotnicza ponosi odpowiedzialność za bagaż?

Bagaż rejestrowany może zostać zgubiony lub uszkodzony. Nie są to sytuacje przyjemne dla podróżnika. Co w takiej sytuacji zrobić? Podstawą jest raport niezgodności bagażowej, który jest najważniejszym dokumentem reklamacyjnym. 

Uszkodzenie bagażu, jego utrata lub uszkodzenie jest podstawą do ubiegania się o odszkodowanie od linii lotniczej. Pasażer może dochodzić swoich praw na mocy Konwencji Montrealskiej oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego. 

W przypadku uszkodzenia bagażu lub jego opóźnienia, linia lotnicza oferuje pasażerowi wsparcie finansowe na zakup niezbędnych przedmiotów, takich jak ubrania czy kosmetyki.

Odszkodowanie za zgubienie lub uszkodzenie bagażu

Konwencja Montrealska precyzuje zasady dotyczące odszkodowania za zgubienie bagażu na lotnisku. Przepisy te określają odpowiedzialność linii lotniczych oraz ustalają procedury ubiegania się o rekompensatę za utracony lub uszkodzony bagaż, wraz z maksymalną wysokością odszkodowania.

W sytuacji, gdy zauważysz, że twój bagaż zniknął na lotnisku, natychmiast udaj się do biura „Lost luggage”, gdzie zostanie sporządzony raport niezgodności bagażowej, czyli PIR (Property Irregularity Report). Aby oszczędzić czas, przygotuj niezbędne dokumenty, takie jak dowód tożsamości, kwit bagażowy oraz kartę pokładową. W trakcie wizyty w biurze obsługi lotniska wypełnij raport PIR, opisując dokładnie wygląd i zawartość utraconego bagażu. Skopiuj również dla siebie ten protokół. Gotowa reklamacja za uszkodzony bagaż (wniosek) pozwoli przyspieszyć sprawę z wypełnianiem papierów.

Po wypełnieniu niezbędnych papierów musimy oczekiwać na reakcję linii, próbujących odzyskać bagaż rejestrowany. Jeśli opóźniony bagaż zostanie znaleziony, zostanie on odesłany pod wskazany adres. W przypadku, gdy nie zostanie odnaleziony, masz 21 dni od daty zaginięcia bagażu, aby zgłosić roszczenie o odszkodowanie do linii lotniczych, z których usług korzystałeś.

W sytuacji utraty bagażu na lotnisku możesz skorzystać z tzw. rescue packa. To zestaw pierwszej pomocy zawierający niezbędne rzeczy pierwszej potrzeby zakupione przez linie lotnicze. Są to artykuły, takie jak bielizna, kosmetyki i przybory toaletowe. Jednak niezależnie od tego, przewoźnik zobowiązany jest wypłacić ci środki na zakup najpotrzebniejszych rzeczy, w granicach określonego limitu, który zazwyczaj wynosi około 100 dolarów. Ważne jest, abyś zgłosił utratę bagażu bezpośrednio do przewoźnika, aby uzyskać niezbędną pomoc i odszkodowanie.

Opóźniony i zagubiony bagaż rejestrowany — jaka jest maksymalna wysokość odszkodowania?

Aby ubiegać się o odszkodowanie za uszkodzony bagaż lub opóźniony bagaż, musisz oszacować jego wartość. Jak to zrobić? Masz dwie opcje: samodzielne oszacowanie kwoty odszkodowania na podstawie listy zgubionych przedmiotów lub poleganie na szacunkach linii lotniczych.

W przypadku samodzielnego oszacowania pamiętaj, że linie lotnicze nie biorą odpowiedzialności za cenne przedmioty, takie jak sprzęt elektroniczny, kosztowności czy dzieła sztuki. Zawyżanie wartości zgubionego bagażu jest niewskazane, ponieważ przewoźnik może poprosić o udowodnienie straty, co bez rachunków może okazać się trudne i opóźnić proces uzyskania odszkodowania. Ponadto linie lotnicze stosują procedury postępowania, w tym ustalanie wartości utraconych przedmiotów na podstawie wagi bagażu.

Warto zauważyć, że zrobienie zdjęcia spakowanej lub otwartej walizki tuż przed wylotem może ułatwić ustalenie zawartości bagażu i stanowi zabezpieczenie przed ewentualnymi sporami z liniami lotniczymi.

Jeśli chodzi o odszkodowanie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, górny limit potencjalnej wypłaty od przewoźnika za zgubiony bagaż wynosi 1288 SDR (Specjalnych Praw Ciągnienia), co przekłada się na 7122,64 złote. Stawka za kilogram bagażu jest ustalona na 17 SDR, czyli około 100 złotych. 

Biura reklamacji bagażowych — jak sporządzić raport niezgodności bagażowej? Jakie dokumenty przygotować?

W celu złożenia żądania odszkodowania za zgubiony lub uszkodzony bagaż rejestrowany, konieczne jest przygotowanie formalnego wniosku. Warto zauważyć, że w przypadku składania takiego żądania do zagranicznych linii lotniczych, ważne jest, aby pismo było napisane w języku angielskim. Do reklamacji należy dołączyć następujące dokumenty:

  • przybliżoną wartość utraconych rzeczy, poprzez dołączenie do wniosku odpowiednich rachunków potwierdzających tę wartość;
  • kopię protokołu nieprawidłowości bagażowej, czyli formularza PIR, który wypełniałeś na lotnisku. Ten dokument jest najważniejszy dla linii lotniczych przy rozpatrywaniu roszczenia;
  • kopię biletu lotniczego lub wydruk biletu elektronicznego. Ten dokument potwierdzi, że korzystałeś z usług danej linii lotniczej;
  • kopię karty pokładowej wraz z naklejką, która potwierdza nadanie bagażu. To dodatkowe potwierdzenie, które może być istotne w procesie rozpatrywania roszczenia.

Jeśli podczas oczekiwania na odzyskanie bagażu dokonywałeś zakupów niezbędnych rzeczy, dołącz do wniosku rachunki potwierdzające te wydatki. Te dokumenty pomogą w ustaleniu, czy roszczenie jest uzasadnione.

Wszystkie wymienione dokumenty stanowią kompleksową podstawę do rozpatrzenia żądania odszkodowania za zgubiony lub uszkodzony bagaż. Starannie przygotowane pismo wraz z dokumentacją zwiększą szanse na skuteczne uzyskanie rekompensaty od linii lotniczej.

Opóźnienia bagażu lub jego uszkodzenia mogą wywołać stres i panikę. Warto wiedzieć, co w takich sytuacjach zrobić. Pamiętaj, że jako konsument masz swoje prawa, więc nie wahaj się domagać odszkodowania za zniszczenie bagażu lub jego opóźnienie. 

 

Post powstał we współpracy z firmą Wnioskionline (Rankomat.pl)

Więcej o tym jakie zakątki świata jeszcze odwiedzić, sprawdź pod tym linkiem.

Pamiętaj, jestem na Instagramie, Facebooku i Youtube, miło mi będzie jak dołączysz do społeczności aktywnych rodziców i polubisz mój fanpage.

A jeśli doceniasz to co robię, postaw mi kawę 😉

Postaw mi kawę na buycoffee.to

5 1 głos
Ocena wpisu
Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
alt
Mamo daleko jeszcze? – Travelling & Parenting blog

Powstał z pasji do podróżowania i pokazywania najpiękniejszych miejsc w Polsce i zagranicą z dwójką słodkich urwisów. Obserwuj i bądź na bieżąco!

Obserwuj mnie na